Blogot írsz. Én is írok blogot. Rajtunk kívül is egyre többen döntenek úgy, hogy blogban mondják el azt, amiben hisznek, így gyűjtve olyan olvasókat, követőket, akikkel közös értéket vallanak. Ha azt szeretnénk, hogy a célunk, amely miatt billentyűzetet ragadtunk az olvasónak is átjöjjön, valamint a Google is szeresse, akkor nem árt odafigyelni néhány dologra.
Azt szeretnéd, hogy a tartalmad érthető, a szöveg olvasható, a design igényes legyen és ne csak az emberek, hanem a Google is szeresse a blogbejegyzéseidet? Akkor óvakodj a hiteltelen, rossz összképű megoldásoktól, mert hiába remek a tartalom, amit közölni akarsz, ha nem tudod megfelelő formába önteni. Nem kell marketingesnek, contentesnek, grafikusnak, újságírónak lenned ahhoz, hogy igényesen közölj klassz dolgokat, és megoszd mással a számodra releváns tartalmat. Elég csak néhány dologra figyelned és rendben lesz az összkép.
Mitől lesz hiteltelen egy blog?
Lehet, hogy nem tudod megmondani, hogy mi nem stimmel, de érzed, hogy baj van a dizájnnal. A dizájn alatt ne csak a külcsínt értsd, hanem az olvasóra szabott felépítést is, ahogy a HVG Business Magazin egyik cikkében is írom. Ha jól működik egy oldalon a design, akkor tudomást sem veszünk róla, de ha rosszul, akkor bizony nem lesz megfelelő az olvasási élmény.
Biztosan Te is olvastál már olyan bejegyzést, amely akár még nagyon érdekes is volt, de tele volt kellemetlenségekkel. Mondjuk oda nem illő fotók tarkították, sötét alapon világos betűkkel volt szedve, nem volt mobilra optimalizálva, fullon volt oda nem illő bannerrel. De az is lehet, hogy túl aprók voltak a betűk, túl hosszú volt vagy éppen nem voltak benne megfelelő sorközök és whitespacek, hiányoztak belőle a kiemelések, így nem vezette a szemed és még sorolhatnám. Az egész hiteltelennek, de mondhatom azt is, hogy gagyinak hatott.
Hiába volt érdekes a tartalom, az egészet hazavágta a kivitelezés.
Fussunk át néhány pontot, mire figyelj, ha klasszul akarsz blogot vezetni.
Jól szeretnél blogbejegyzést írni?
Akkor a célod – amiért virtuális tollat ragadtál – folyamatos szem előtt tartása mellett figyelj a címre, figyelj a kulcsszavakra, a kiemelésekre, releváns képek használatára és a helyesírásra. Továbbá a megfelelő hosszúságú mondatokra, a szövegben használt kifejezésekre, a szakzsargon mérséklésére, kifelé és befelé mutató linkek elhelyezésére, a források megjelölésére, a képek megjelölésére (alt tag), a minimális karakterszám elérésére (300 szó) és így tovább. Iszonyat sok mindent szem előtt kell tartani, ha blogot írsz, főként, ha jól is akarod csinálni. Ráadásul a téma jóval bővebb és a kép jóval árnyaltabb, ha mindezt SEO szempontból is szeretnénk kibontani, talán egy másik bejegyzésben…
Szóval nézzünk meg pár alapvető szabályt a sok közül.
1. Figyelj a kiemelésekre, ha blogot írsz!
Sokan az alcímeket bold megoldással emelik ki, ami az olvasó számára valóban kiemeli, de egyrészt a háttérben ez nem számít majd relevánsnak a bejegyzésed tartalmát illetően illetve nem is vezeti szépen a szemet. A szerkesztősávban lévő kiemelések (H1, H2, H3, H4, H5, H6) nem véletlenül vannak ott, hanem azért hogy használd. Azt is következetesen. Nevükből eredően kiemelnek szavakat, mondatokat és megadják a szövegnek a ritmusát, alá-fölé rendeltségét, előre szerkesztettek (font, méret, szín), így mindig konzekvens, egységes lesz a bejegyzésed összképe is. A H1-et akkor használd, ha összefogja valami témát, majd a H2-t, ha egy adott szövegrész alárendelődik és azt is el kell látni kiemeléssel, alatta pedig a H4-et felsorolásjelleggel tedd be.
A példát ebben a cikkben is látod. A “Mitől lesz hiteltelen egy blog? kérdést H2-vel emeltem ki, a “Jól szeretnél blogbejegyzést írni?” részt H3-mal, a “Figyelj a kiemelésekre” mondatot pedig H4-gyel, mert az egyik a másik alá tartozik. Ezáltal logikai sorrendet határozol meg és abban is segít, hogy az olvasód mielőtt belekezd a cikkedbe, át tudja futni gyorsan a témát. Ennek főleg akkor van jelentősége, ha viszonylag hosszú a cikk. H1-et csak címeknél használj, ha szükséges.
Valamint SEO szempontból is iszonyat fontosak a kiemelések, mert a Google ez alapján méri fel a bejegyzésedet. De erről bővebben egy másik cikkben, ahogy ígértem.
2. Mi a főbb kulcsszavad?
Ha blogbejegyzést írsz mondjuk a stílusról, de maximum csak 2-szer található meg az írásodban a stílus szó, akkor nemcsak az olvasó szemében, de a Google szemében sem lesz releváns a bejegyzésed. Nyilván nem kell minden mondatban szerepelnie, de nem árt, ha az adott szót ragozatlan formában több helyen is használod. Amire mindenképpen figyelj, hogy a leadsorban használd, a kép elnevezésnél használd, a címben használd, az url-ben használd és így tovább. A végeredmény ne legyen egy kulcsszókatyvasz, szépen helyezd el a szövegedben a tartalom szempontjából releváns kulcsszavakat, kulcskifejezéseket.
3. Adj érdekes címet, ha blogot írsz!
Ez a szabály kicsit nesze semmi, fogd meg jól-nak tűnik, pedig nem az. Egyrészt nyilván az olvasók miatt kell figyelemfelkeltő címeket adni, hogy rákattintsanak, másrészt SEO szempontból sem árt. Utóbbi miatt a kulcsszavunkat se hagyjuk ki belőle. Ha kíváncsi vagy, hogy milyen címek trendik, akkor nézd meg a Tartalommarketing konferenciáról készült cikkemet, amelyben Rácz Johanna, a hvg.hu rovatvezetője árul el kulisszatitkokat. Például azt, hogy a hosszú címek fénykorát éljük, a számokat ne betűvel írjuk ki a címben, használjunk szokatlan metaforákat vagy hogy nagyon jól működik az “ígyezés”.
Semmiképpen se káromkodjunk, ne hazudjunk, ne hallgassunk el dolgokat, ne édelegjünk (cuki, gazdi stb.) és hagyjuk a közhelyszerű zsurnalizmusokat (pl. górcső alá vettük és társai).
Ami még fontos: Ne ejtsd át az embereket olvasóhajhász címekkel, ha nincs mögötte releváns tartalom! Csak olyan címet adj, amelyet a tartalom is visszaigazol. Különben már fuccs is a potenciális, és pláne a lojális olvasóknak.
4. Blogot írsz? Akkor használd jól a képeket is!
Fotót használni azért kell, hogy:
- tükrözze az írásod hangulatát,
- érzelmet fejezzen ki,
- felkeltse a figyelmet,
- kiemelje és megkülönböztesse az adott írásodat mástól és a másétól,
- ha hosszú a cikk, akkor megtörje az olvasás fárasztó jellegét
- színesebb legyen a cikked, ne olyan unalmas,
- a Google képkeresőjében is megjelenjen a cikked adott kulcsszóra, vagyis SEO szempontból is kell kép.
Nagyon fontos, hogy az adott kép illeszkedjen a bejegyzés tartalmához. Fontos, hogy minden bejegyzéshez azonos méretű leadfotót (kiemelt képet) válassz, ha blogot írsz és kellemes összképet szeretnél az olvasóid elé tárni! Ne zsúfold össze a képeket, hagyj megfelelő távolságokat! Ha írsz a képre, akkor azt olvashatóan, a témához illően és csak pár szót, vagy maximum egy mondatot!
Nem kell fotósnak vagy grafikusnak lenned, hogy klassz képeket szerkessz vagy érdekes témákat fotózz. Ott vannak az ingyenes és legális fotóletöltő oldalak (pl. pixabay.com) illetve a Canva brutálhasznos alkalmazása is, amelyben a legnépszerűbb formátumokban szerkeszthetsz (FB, Instakép, flyer, poszter stb.). Utóbbit én infografikák szerkesztésére használom (pl. itt van az egyik).
5. A legfontosabb, ha blogot írsz: helyesírás
Ez az egyik legfontosabb. Ha hiteles és igényes tartalmat akarsz gyártani, akkor nagyon oda kell figyelni a helyesírásra és az elütésekre. Sajnos lehet bármennyire naprakész és érdekes a téma, ha az olvasó hibákat vél felfedezni a szövegben, nem fogja jónak tartani.
És egy negatív első benyomást csak nagyon sok pozitív benyomás tud felülírni.
Ez nálam sokáig probléma volt, mert annyira az alkotásra koncentráltam, hogy elsiklottam a részletek felett. Például felcseréltem betűket, lehagytam a szó végét, duplán írtam egy betűt vagy rossz helyre ütöttem space-t. Sok esetben megoldotta a beépített helyesírás ellenőrző modul, de maradtak benne hibák. Éppen ezért eszközöltem néhány dolgot: megkértem valakit, hogy nézze át és korrektúrázza a szöveget, vagy másnap friss szemmel átnézve élesítettem csak, illetve többször is átolvastam megjelenés előtt, majd után is. Egyszerűen meg kellett tanulnom sokkal alaposabbnak lenni e tekintetben. Muszáj volt, mert a témák, amelyekről írok, megkívánják a körültekintő hozzáállást, hiszen fontos és hiteles forrásokból táplálkoznak, ezért szeretném megőrizni ezt a hitelességet.
Menni fog, csak legyél körültekintő!
Tehát légy körültekintő az írásaidat illetően, és ha bármiben kétséged van, hogyan kell írni az adott szót/mondatot, inkább fuss egy kört Google barátoddal, és csak azt írd le, amiben biztos vagy. Persze így is fordulhatnak elő hibák, hiszen emberből vagyunk, de saját felelősségünk tudatában igyekezzünk mérsékelni a számukat.
Szóval ezekre a szabályokra igyekezz odafigyelni, ha igényes tartalmakat szeretnél az olvasóidnak írni, vagyis klassz blogot vezetni. Nyilván, ez a jéghegy csúcsa, rengeteg mindenre kell figyelni, miközben végig szem előtt tartod a missziódat, hogy miért is írod az adott blogot és a bejegyzéseid mennyire illeszkednek ehhez a nagyobb célhoz. Továbbá érdemes megismerned és felmérned az olvasóközönséged, hogy mire kíváncsiak, miért olvasnak téged, mi fontos nekik? Ismerd meg azokat, akiknek írsz! Vajon ugyanazt látják és érzik a blogodban, mint amit közölni akarsz velük?
Ha blogot írsz, és ezt profin is szeretnéd csinálni, bátran keress meg, illetve várom a kommentedet a bejegyzés alatt, beszélgessünk. Szívesen látunk a WS reggeliken is, ahol több tucat inspiráló nő osztja meg a tudását, tapasztalatát veled akár a blogolás témájában is. Ha pedig még komolyabban érdekel a téma, gyere el Énmárka workshopunkra, ahol megtanítunk, hogyan kommunikáld hitelesen azt, amiben hiszel.
Fejlődj online kurzusaink által!
A személyes márkaépítés alapok online kurzus abban segít, hogy kiaknázd az önmarketing erejét, több oldalról is megismerd, majd önazonosan és hitelesen képviseld magad, azt kommunikáld magadról, amiben hiszel, megtaláld a neked való munkát, a céljaidhoz vezető ajtókon menj be, és a megfelelő emberekkel működj együtt. A videókkal, letölthető segédanyagokkal, kreatív feladatokkal vezetett online kurzus 5 fejezetén és 13 leckéjén (köztük blogolás is) olyan tempóban haladhatsz végig, ahogy neked megfelel, így a saját igényeidre, időbeosztásodra szabhatod a téma feldolgozását. Akár 1 nap alatt elvégezheted! RÉSZLETEK!
Leadfotó: pexels.com Fotók: pinterest.com