Vajon mit mondanak rólunk mások, amikor kimegyünk a szobából? Hitelesen, önazonosan tudjuk képviselni magunkat illetve egyezik ez a kép azzal, ami az emberekben (partnerekben, ügyfelekben, munkatársakban) kialakul rólunk? Mégis, miért van szükségünk önmarketingre és hogyan kell jól csinálni? Az énmárka nem más, mint a betartott ígéretünk. Ha ügyesen építgetjük, beszélni fognak rólunk, gondolnak ránk, bevételt hoz és megkülönböztet másoktól a piacon. Bárki építhet erős énmárkát, ám ehhez ezt az 5 lépést nem árt tudni.
Az énmárka nem az, amit mi gondolunk magunkról
Éppen ellenkezőleg. Az énmárka az, amit mások gondolnak rólunk. Jó esetben ez egyezik azzal, amit mi is mutatni akarunk magunkból, ráadásul önazonosan egyezik, nem csak ügyesen marketingeljük. Tudjátok, a színes, ám üres lufi hamar kipukkan.
Mindenkinek van énmárkája, csak valaki nem tudatosan építi, tehát érdemes rá figyelned akkor is, ha nem vállalkozó vagy.
Mindennek az alapja a kellő önismeret, az egyedi értékeink és személyiségünk megismerése, az értékrendünk feltárása és annak vizuális megjelenítése, a küldetésnyilatkozatunk és az életcélunk megfogalmazása, majd az ezekből való következetes építkezés és a márkaidentitás kialakítása. Így leszünk hitelesek és megkülönböztethetőek a piacon.
Az énmárka építése egy belső és egy külső folyamatból áll: önismeret és annak vizuális megjelenítése. Mindennek a hitelességét pedig a következetesség adja.
Oké, bontsuk ki ezt az egészet. A belső építkezés, vagyis az önismeret a képességek, készségek, tapasztalat, értékrendszer, célok, küldetés és ezek motívumaiból tevődik össze. A külső építkezés pedig mindezek következetes megnyilvánulása, vagyis az arculat, a kommunikáció, a viselkedés, a weboldal, social profil stb. Akkor tudsz erős márkát építeni, ha a külső építkezés során következetesen jeleníted meg az önismereti munka folyamán felismert dolgokat.
Az énmárkánk egyenlő azzal, amit mások mondanak rólunk, amikor kilépünk a szobából
Megmutatom, mi az 5 dolog, amire mindenképp figyelj, ha erős énmárkát akarsz építeni.
Énmárka építés 1. lépés: önismeret
Ahhoz, hogy hűen tudd képviselni magad, a küldetésed, az értékrendszered és kitűnj a tömegből, nem árt minél jobban megismerned magad. Megismerned az erősségeidet, gyengeségeidet, felmérni a lehetőségeidet illetve a rád/piacodra jellemző veszélyforrásokat, vagyis készíteni egy SWOT-elemzést. Nagyon izgalmas gondolat, ha felteszed magadnak a kérdést, hogy “Mi az én szuperképességem?“. A válasszal megkülönbözteted magad a többiektől, felfedezed azt a tulajdonságod, amely segíthet majd a későbbiek során kitűnni a tömegből. Érdemes alaposan átgondolnod, hogy miben vagy más, mint a versenytársak, mi az az egyedi tulajdonság, amely csak rád illetve a szolgáltatásodra/termékedre/márkádra jellemző. Ez lesz a USP-d (unique selling proposition), hiszen te magad is egy termék vagy, amelyet el akarsz adni.
Legyél tisztában a képességeiddel, tapasztalataiddal és jó eséllyel ez a két dolog erősítse egymást és ne ellentmondjon.
Miért kell ez az egész? Hogy mások tudják, hogy miben fordulhatnak hozzád, hogyan kínálsz megoldást a problémájukra, mennyire vagy kiszámítható, következetes, ezáltal “biztonságos” és “ismerős” a számukra. Ha tudnak hozzád kapcsolódni, azt mind a jól felépített márkádnak köszönheted akár van terméked/céged/szolgáltatásod, akár nincs.
Szóval az önismeret azért fontos, hogy tisztában legyél magaddal, hiszen minden az alapoktól, vagyis belőled indul. Egy házat sem a falak kifestésével vagy a függönyök kiválasztásával kezdesz építeni, nem?
Ugyanígy működik a branding esetében is.
Énmárka építés 2. lépés: értékrendszer
Az értékrendünk azon alapul, hogy milyen dolgokat tartunk fontosnak és azokat hogyan tükrözi az életünk. Ha tisztában vagyunk az értékrendünkkel, könnyebben tudunk dönteni, miként hasznosítsuk az adottságainkat és válasszunk olyan munkát, amelyben örömünket leljük. Képesek leszünk felismerni, hogy milyen munka való nekünk és mi nem, így csak a lényegre tudunk koncentrálni, kevésbé fecséreljük el az energiáinkat. Ha hűek maradunk az értékrendszerünkhöz és ezt hűen képviseljük, akkor hitelesek lehetünk és kitűnhetünk a tömegből.
2018-09-12, 16:32